pxl

Help

De handleidingen.

De handleiding van Spiqle Agenda. Het is altijd de laatste versie.

 

Korte instructievideo's

In deze serie video’s laten we je zien hoe je de basisfuncties van de app gebruikt. Als er een onderwerp is waar je graag meer over wilt weten, laat dat ons weten en stuur je berichtje via de contact pagina of rechtsreeks in een mail naar info@spiqle.com.

 

De eerste stap: maak een account aan.
Stap 2: voeg de zorgvrager toe
Stap 3: stel je Spiqle Agenda in
Stap 4: zo voeg je afspraken toe
Stap 5: met een herinnering zorg je dat de de zorgvrager actie neemt
Stap 6: stuur directe berichten
Stap 7: voeg verjaardagen toe
Stap 8: nodig een nieuwe gebruiker uit
Stap 9: maak een avatar van je zorgvrager aan
Stap 10: bekijk een schermvoorbeeld

Veelgestelde vragen

Sommige vragen komen steeds terug. En dat is ook logisch want onbewust of onbedoeld hebben we allemaal toch een bepaalde verwachting van een hulpmiddel zoals Spiqle Agenda. We hebben Spiqle Agenda ontwikkeld in nauwe samenwerking met een grote groep gebruikers. Daarbij hebben we vooral gelet op de kern van wat voor de doelgroep belangrijk is. Het zijn deze ervaringen, samen met die van mij, die tot de huidige Spiqle Agenda geleid hebben. We zijn ons ervan bewust dat Spiqle Agenda geen alles-in-één oplossing is, maar dat is dus met een goede reden.

 

Lees altijd eerst de handleiding voordat je gaat beginnen met Spiqle Agenda. Elders op deze pagina kun je ook onze korte instructiefilmpjes bekijken.
Mocht jouw vraag hier niet bij staan aarzel dan niet om ons een berichtje te sturen.
Tip: installeer de Spiqle Agenda eerst zonder de zorgvrager erbij. Zo voorkom je dat de zorgvrager angstig wordt omdat het er nieuw en ingewikkeld uitziet.

Nee, daarvoor is Spiqle Agenda niet bedoeld. Het is erg belangrijk dat de berichten op het scherm voor de zorgvrager duidelijk zijn. Een foto kan een hele hoop verwarring veroorzaken. Dit is ook gebleken uit ons onderzoek. “Wat is dat voor foto? Wat moet ik nu doen? Waarom staat die daar? Wie is die persoon?”

Dat is eigenlijk niet de bedoeling. Je kunt er niet van uitgaan dat mensen altijd een goed dag- nacht ritme hebben. Het is bovendien heel handig dat je Spiqle Agenda® ook ‘s nachts kunt zien en daardoor het verschil ziet tussen 4 uur in de middag of 4 uur in de ochtend. Het zorgt er ook voor dat er een beetje verlichting in de kamer is wat handig kan zijn. Daarbij is het zo, dat Spiqle Agenda gewoon een computer is net als bijvoorbeeld een notebook of desktop pc. Uitzetten door de stekker uit het stopcontact te halen kan dan voor problemen zorgen. De kans daarop is echter klein. Mocht het echt nodig zijn, dan zit er rechts onder op het beeldscherm een rij knopjes. Het knopje helemaal rechts schakelt het beeldscherm uit. Wat je wel zou kunnen doen: sluit het beeldscherm aan op een apart stopcontact. Je kunt dan het beeldscherm uitzetten als dat nodig is.

Tip: hang een label aan de stroomkabel met daarop de tekst “DEZE STEKKER ALTIJD LATEN ZITTEN”

Ja. Je kunt via de app mensen uitnodigen die vervolgens toegang hebben tot je Spiqle Agenda. Hou dit wel beperkt want het is erg belangrijk dat alle informatie naar de zorgvrager via één persoon loopt. Zo blijf je als mantelzorger ook goed op de hoogte.

Nee. Berichten op het scherm worden voortdurend weergegeven. Een audiobericht dat telkens wordt herhaald zou erg storend werken en voor veel onrust zorgen. Daar komt bij dat bij veel zorgvragers waanbeelden ontstaan. Stemmen kunnen dat versterken.

Alle afspraken die binnen 6 dagen plaatsvinden kunnen in principe worden weergegeven. Zo kan de zorgvrager rustig wennen aan wat er allemaal staat te gebeuren. Afspraken die pas over -bijvoorbeeld- 16 weken plaatsvinden, kun je uiteraard wel in de agenda zetten maar ze worden pas maximaal 6 dagen tevoren op het scherm geplaatst. Alle afspraken van één week in een soort van totaal overzicht weergeven behoort niet tot de mogelijkheden omdat we uit onderzoek weten dat dit heel verwarrend is.

De beste plaats om het scherm te plaatsen is afhankelijk van de zorgvrager. Als het geheugen nog redelijk tot goed werkt dan kan het scherm het beste best op een zicht locatie staan maar hoeft het niet voortdurend gezien te worden. Zo kan de zorgvrager vast wennen. Dit bevordert de acceptatie wanneer het geheugen verder afneemt en het beeldscherm bijvoorbeeld naast de tv wordt geplaatst.

De installatie is heel eenvoudig. Na het uitpakken plaats je de voet van het beeldscherm en het kastje van de mini PC in de beugel achter het scherm. Kabels insteken en je kunt aan de slag. De eerste keer dat je hem aanzet zie je een code op het scherm. Deze voer je in de app in om je telefoon te koppelen met het scherm.

Nee, dat is niet nodig. Zodra je Spiqle Agenda in je winkelmandje plaatst en naar afrekenen gaat, machtig je ons tot het automatisch inhouden van het maandbedrag tot opzegging. Je kunt elke maand opzeggen en je zit dus niet aan een langlopend contract vast.

Spiqle Agenda vervangt een normale geschreven kalender. Het grote scherm garandeert dat de zorgvrager de berichten gemakkelijk kan lezen. Je hoeft er niet naar toe te lopen om te lezen wat er op het scherm staat. Omdat het scherm licht geeft is het ook in het donker leesbaar. De berichten wisselen op een rustige wijze. Het menselijk brein is bijzonder gevoelig voor deze ogenschijnlijke rustige beeldwissel en merkt dat op. Je kijkt dus automatisch meerdere keren per dag naar het scherm en daardoor ben je altijd op de hoogte. De nadelen van andere kalenders handgeschreven of digitaal, zijn:

  • de informatie is alleen leesbaar van dichtbij
  • de informatie wordt nagenoeg direct weer vergeten
  • teveel informatie op één overzicht; verwarrend
  • de kalender is onverlicht, ‘s avonds heb je er niets aan
  • het valt niet genoeg op, je moet er aan denken om er naar te kijken. Dat is juist het probleem!

Vragen en antwoorden over de aanschaf van Spiqle Agenda.

Vanaf de bankrekening van de mantelzorger. Dan kun je periodiek desgewenst privé met de zorgvrager verrekenen. Zo voorkom je een hoop spanning bij de zorgvrager die bang is dat de spaarcentjes verdwijnen. Daarbij komt dat het ook regelmatig voorkomt dat een zorgvrager onder bewind komt te staan en dat de bewindvoerder de betalingen storneert.

Nee. Dat zou voor een hoop extra werk zorgen. We hebben ervoor gekozen dit volledig te automatiseren. In feite geef je bij de aankoop van Spiqle Agenda je bank toestemming om het maandbedrag automatisch door ons te laten incasseren. Daar hoef je niet bang voor te zijn want je kunt op elk gewenst moment je abonnement opzeggen (annuleren) via je account op de website. Dan stopt de automatische incasso direct en loopt de licentie na de lopende maand vanzelf af.

Stuur ons een berichtje op info@spiqle.com en wij zorgen voor de rest. Heb je een Spiqle Agenda gehuurd? Dan sturen wij je een mailtje met een verzendbewijs voor de retourzending. Zodra de Spiqle Agenda bij ons aankomt zetten wij je abonnement stop. Je hoeft dus de verzendkosten voor de retourzending niet zelf te betalen.

Wat ga je doen als je dierbare geen gebruikt meer kan maken van de Spiqle Agenda die je gekocht hebt?

Na de proefperiode van een maand is de Spiqle Agenda je eigendom. Het is logistiek en administratief helaas niet mogelijk om een gebruikte Spiqle Agenda terug te nemen.

We laten het abonnement op de ingebouwde internetverbinding op onze kosten nog een extra maand na opzegging doorlopen. Dit maakt doorverkoop mogelijk.

Als je besluit de Spiqle Agenda te verkopen kun je de koper vragen contact met Spiqle op te nemen voor het sturen van een linkje naar het losse abonnement. Contact opnemen kan via onze contactpagina.

Zolang de zorgvrager begrijpt wat er op het scherm staat is het belangrijk om hem te gebruiken. Het is zeker ook in een zorginstelling van belang dat de zorgvrager begrijpt wat, wie, wanneer en waarom aan de deur staat. Dat geeft veel rust en voorkomt angst.